Anderen over ons
Thanks so much for the nice beginning to this tour, your event was really special. I will keep in touch and I hope I can become a part of another Kunstman revue in the future!
Eugene Chadbourne, muzikant de vijfde Kunstmaan Lenterevue 2014
Ik heb zelf ook erg genoten, van de hele revue. Het was een bijzondere avond, waarin feiten, waanzin en wetenschap samen komen tot een geweldige bouillabaisse. Het publiek was geweldig, en ik heb vooral ook genoten van de absurdistische kunst. Jammer dat ik vroeg weg moest. Als ik geweten had dat Tom America de kunstenaar was die Jan Hanlo’s “de Mus” op muziek had gezet, dan had ik zeker nog even met hem willen praten; ik ben een bewonderaar van Jan Hanlo.
Simon Portegies Zwart Hoogleraar astronomie, Leiden, de vijfde Kunstmaan Lenterevue 4 april 2014
Morgen spelen we in trio op de beruchte Kunstmaanrevue: Pure Nederlandse rariteitenkabinet-ambiance
Roos Janssen multimuzikante in trio Lady Angelina, de vijfde kunstmaan herfstrevue 15 november 2013
Net terug in delft. Het was een erg leuke avond met veel afwisseling in allerlei opzichten. Veel goeie vragen nav mijn praatje ook Dankjewel voor de uitnodiging om hier aan mee te werken. En veel succes met het verder zetten van dit initiatief!
Prof. Lieven Vandersypen, de vijfde herfstrevue, 15 november 2013
Wat was het toch leuk bij jullie, bedankt voor de mooie avond en het publiek bedankt!
Jou publiek heeft ons in de zomer gestuurd met een glimlach.
Edita Karkoschka, componiste en zangeres, Kunstmaanzomerrevue 28 juni 2013
Muziek, cultuur en wetenschap in een sfeervolle, ongedwongen sfeer. Dat maakt de Kunstmaan zo uniek. De goden zij dank. Mogen er nog vele sessies volgen.
Fik Meijer, acheoloog en oudheuidkundige 4e kunstmaanlenterevue 5 april 2013
Het was bijzonder afgelopen vrijdag. Leuk publiek, een boeiende mix van optredens en mijn eerste ervaring met keiharde rock. De dame op het slappe koord was echt bikkelig.
Lucas Maillette de Buy Wenniger, Biomedicus, spreker laatstelenterevue mei 2012
Initiatieven zoals de zomerrevue zijn oh zo belangrijk in een samenleving, ik heb er nu nog steeds positieve energie van!
Steven De Bruyn, Muzikant uit Gent, bij de 1e Kunstmaanzomerrevue 24 juni 2011
Ha wim, ik moest wat vroeger weg en ben tijdens de droevige dichter met zijn brief aan anthonie kamerling weggeslopen..
Ik vond het stuk voor de pauze geweldig!
Dat het publiek heel divers is, zag ik ook deze keer weer. Mooi is dat. Niet alleen jonge maar ook enkele hele oude meisjes, bijvoorbeeld.
Monique van Dusseldorp, Samensteller TEDxAmsterdam bij de 1e Kunstmaanzomerrevue 24 juni 2011
In november 2008 speelden wij met de Gebroeders Drap (nu “Het Wild”) tijdens de eerste herfstrevue van Kunstmaan.
Het bleek de ideale enscenering voor de morsige balladen van onze vroegoude zielen, zoals Wim ons omschreef.
De revues die Wim Verhoeven organiseert hebben een betoverende werking. Je wordt ondergedompeld in een soms surreële wereld van fantasie en filosofische bespiegelingen. En niet op de laatste plaats door de prachtige spinsels waarmee Wim de boel aan elkaar praat.
Soms actueel en soms flirtend met de romantiek van vervlogen tijden.
Hij weet steeds weer een groep eigenzinnige mensen om zich heen te verzamelen die de avond optillen uit het dagelijkse bestaan.
In onze ogen is dit initiatief een onmisbaar ingrediënt uit de Brabantse cultuurkeuken.
Wat ervan af straalt is een oprechte, kritische en betrokken inzet in kunst en cultuur.
Wij blijven vaste klant.
Gerrit Dragt en Martijn Crins, theatermakers/acteurs/ muzikanten
De Tilburgse kunstenaar Wim Verhoeven weet in de door hem gepresenteerde en samengestelde Kunstmaan Revues altijd een aardige mix te brengen van niet-alledaagse artiesten en andere figuren. Goed, het gebodene is niet allemaal even interessant of vermakelijk, maar meestal valt er genoeg te beleven in Halte Kunstmaan, een oud bedrijfspand aan de Stedekestraat,. Zo herinner ik me een prachtige avond met onder anderen De Tilburg Cowboys Rookshow, een schitterend vertellende Rob van Gestel en een aangename kennismaking met kunstfluiter Geert Chatrou. (Blijkens het archief op de Kunstmaan-site moet dat de Eerste Kunstmaan Lenterevue zijn geweest, op 1 mei 2008).
Ook de Derde Kunstmaan Winterrevue op 25 februari bood weer een aantrekkelijk programma dat ditmaal min of meer in het teken van het optimisme stond. Zo konden de bezoekers vooraf al middels een badge op hun kleding aangeven hoe optimistisch zij waren. Badges van 20 procent of minder waren geen uitzondering, misschien ook omdat er nogal wat hele en halve kunstenaars tot de vaste gasten horen.
(Er waren trouwens diverse nieuwe gezichten. En wat ook opviel: dankzij de enorme kunstleren zitmeubels die Verhoeven op de kop tikte bij La Poubelle en de niet te zuinige sfeerverlichting was het interieur wat luxer geworden was geworden, wat minder kraakpandachtig, maar tegelijk ook gemoedelijker. Misschien zou je kunnen zeggen dat het in de richting gaat van een huiskamer-nachtclub).
Joep Eijkens (bezoeker derde Kunstmaan Winterrevue)
Geachte Wim,
Dat was een spannende bijeenkomst; ik vreesde even het ergste: na de poëzie en de circusartisten de droonkunstenaar die liefst 24 bezoekers (veelal jonge meiden) het pand uitjoeg, ik heb ze geteld, heb ik mijn lezing ter plekke omgegooid, en gelukkig bleef men luisteren. Mooie reacties ook na afloop; het cafe bleek bovendien weer volgelopen. Hoe je dat doet? Chapeau.
Matthijs van Boxsel (2e herfstrevue 30 10 2009)
Waarde wapenbroeder,
ja het was een bijzondere optocht in de nacht.
En je ben een fantastische gastheer.
Serge van Duijnhoven, dichter, (2e herfstrevue 30 10 2009)
Dag Wim,
Het genoegen was wederzijds, dit zijn de fijne avonden die Tilburg moet koesteren. De revue kan op deze manier nog decennia mee, zonder showbizztrap en meisjes met verentooi. Goed bezig !!
Tom Brooymans (theatertechnicus 2e herfstrevue 30 10 09)
Een avondje onderuitzakken in het pluche om zich
onbekommerd te laten amuseren, dat is wat de
bezoeker van de Kunstmaan Revue niet hoeft te
verwachten. Meteen bij binnenkomst in de
voormalige leerlooierij is het duidelijk dat dit
niet een plek is waar gezapig theater wordt
bedreven. Nee, dit is het slagveld van duizenden
disciplines. Hier worden grenzen afgetast en
verlegd. Dit is een laboratorium waar nieuwe
samenstellingen worden uitgetest: variété en
filosofie, beeldende kunst en poëzie, wetenschap
en calypso, schaduwspel en soundscapes. En net
als de artiesten op het podium zal de bezoeker
zelf hierin zijn plaats moeten bevechten.
Is de bezoeker dan misleid met de term ‘revue’?
Nee dus! Keer op keer blijken de
onwaarschijnlijke combinaties een onmiskenbaar
wervelende show op te leveren. Rock-n-roll
poëzie, can-can wetenschap, wegenwacht kunst, zij
houden het publiek de hele avond op het verkeerde
been.
De Kunstmaan revue werkt niet met een formule
elke keer pasklaar ingevuld kan worden. De
onderdelen worden intuïtief bij elkaar gezocht en
op elkaar afgestemd en evolueren van show tot
show. Als vormgever van de poster/uitnodiging heb
ik voor de herkenbaarheid wel voor een formule
gekozen. Uitgangspunt hierbij vormen Amerikaanse
soulrevue- en Engelse package tour-posters uit de
jaren zestig, waarin op visueel luidruchtige
wijze een pakket van uiteenlopende sterren wordt
aangeboden. Omdat het sterrenstelsel van
Kunstmaan toch anders in elkaar steekt, roepen de
posters hopelijk de reactie op: ‘Hier klopt iets
niet’. En dat is altijd een gezond uitgangspunt.
Arnold Weel (vormgever, Artiest 1e lenterevue 2008)
Ik heb enkele malen een revue bezocht en er zelf gespeeld en ik merk dat de sfeer altijd bijzonder goed is. Wim is de visionair en hij creeert een avond altijd als een groot geheel, zoekt lijnen die verder gaan dan de gasten die hij uitnodigt en zorgt ervoor dat alles vloeiend in elkaar overloopt. De mensen luisteren daadwerkelijk naar alles wat plaatsvindt en dat is goed om te zien: het is een huiskamer waar ieder samenkomt om zich te vermaken, maar ook zeker om dingen bij te leren, wat erg mooi is.
Wouter Jaspers (2e herfstrevue 30 10 2009)
Mijn gevoelens over Kunstmaan,
Arty, scruffy, underground, warm, Bohemian, chaotic, and possessing an openness both figurative and literal (a hole in the ceiling!), Kunstmaan turned out to be the perfect venue for what I do. I’m sure others who have performed here feel the same. Kunstmaan has a unique vibe and it needs to be treasured like a listed building, (what you call ‘een monument’ in Dutch), or a rich, decadent myth.
Andrew Cartwright (2e herfstrevue 30 10 2009)
Wat mij opviel was het levendige karakter van de avond (dat is wellicht de kracht van deze avonden geen loze filmpjes e.d. maar persoonlijke statements met verve gebracht! Een soortement zeepkisttraditie). Verder merken wij op; De grote kracht van de TAAL in de programmering en het ‘onaangepaste’ oftewel de rafelige randjes waar u op zoek naar bent.
PJ Roggeband (1e lenterevue 2008)
Als mede initiator van de eerste kunstmaanrevue, mede programmeur en ontwikkelaar van de tweede kunstmaanrevue en facilitator van de eerste kunstmaanrevue on the road, ben ik van mening dat kunstmaanrevue een nieuwe aanvulling is voor het Tilburgse culturele leven. Een aanvulling op verschillende terreinen. Hier een aantal voorbeelden.
a- Kunstmaan biedt de mogelijkheid aan jonge makers om hun werk te laten zien. Niet in een te beschermde omgeving, maar naast gevestigde namen uit verschillende facetten van de kunsten.
b- Kunstmaan biedt het publiek een gevarieerd programma, waarbij “high browse en low culture” elkaar ontmoeten op een regelmatig terugkerende avonden.
c- Kunstmaan biedt een podium aan makers uit verschillende disciplines.
d- Kunstmaan biedt makers van buiten Tilburg een podium in Tilburg.
e- Kunstmaan zoekt elke revue naast vermaeck ook een wetenschappelijke partner, op deze manier worden avonden ook ter lering
Daarnaast gaat Kunstmaan per revue een samenwerking aan met verschillende culturele partijen. (revue 1 Bureau Cultuur makelaar, revue 2 Tilburg CowBoys, revue 3 ………. revue 4 Fontys circusopleiding, revue 5 Studium Generale en AutoSalon.
Kunstmaan revue is een terugkerend programma dat buiten eigen kaders denkt en werkt. Het laatste voorbeeld is de Revue on the road, waarbij Kunstmaanrevue naar een niet voor de hand liggende locatie het centrum van de stad kwam (café Karel), ipv in de eigen ruimte te blijven werken.
De vrijheid van ideeën, de karakteristieke aankleding de opvallende, maar reeds al herkenbare programmering, en de kracht om de juiste verschillende disciplines elke keer weer tot een geheel te maken, zorgt ervoor dat Kunstmaanrevue een vaste plaats heeft verworven in het hedendaagse culturele aanbod van de stad Tilburg.
Het is daarom een uitdaging om Kunstmaan te ondersteunen. Om zo als bezoeker en subsidient te ontdekken wat deze nieuwe vorm van programma maken een stad als Tilburg kan bieden.
Chris Gribling (co piloot 1e winterrevue, 1e lenterevue, Krukas TegengasRevue)
De KunstMaanRevue ‘en ,,zijn onontbeerlijk voor het kulturele klimaat van het T Tilburgse verschijnsel dat nog kortgeleden als absurd werd betitelt.
De kunstmaan bestond namelijk reeds voordat bij beoordeelnaren het woord absurd bestond of hoe dan ook beschikbaar was of leek.
Ja ik droeg bij.
Jan van den Dobbelsteen (1e kunstmaan winterrevue2007)
De vorm van een revue, verschillende korte acts, is lichtvoetig en toegankelijk.
Daardoor kan amusement ook afgewisseld worden met een lezing en kan een thema of onderwerp op verschillende manieren belicht worden.
Ook is er ruimte voor experiment, een performance die nog niet geheel is uitgekristalliseerd krijgt bijvoorbeeld een plaats tussen twee volwaardige acts.
Bovendien werpt die combinatie van verschillende acts rond één thema weer nieuw licht op de zaak.
En tussendoor, tijdens de changementen, is er wat chaos, ruimte voor gesprek en aangenaam verpozen.
Jeroen de Leijer (1e Kunstmaan Herfstrevue 2008)